Wat heeft Kleine Sluis met Breedband HK?

Op http://breedbandhk.nl/ ziet u dat Kleine Sluis één van de deelnemers is aan de verenigingsactie van Breedband Hollands Kroon. In dit artikel geef ik een aantal overeenkomsten tussen BBHK en SVKS.

Breedband Hollands Kroon en SV Kleine Sluis wat zijn de overeenkomsten?

In de afgelopen maanden heeft Breedband Hollands Kroon via diverse media gewerkt aan naamsbekendheid. Op hun website http://breedbandhk.nl/ ziet u dat onze vereniging mee doet aan de actie om ze onder meer mensen bekend te maken. Waarom eigenlijk? Om die vraag te beantwoorden eerst een paar feitjes over Breedband Hollands Kroon.

Wat is breedband? Breedband is de verzamelnaam voor snelle verbindingen met het "internet". Voor veel van onze leden die in Kleine Sluis, de Spoorbuurt, Breezand of andere "kernen" wonen is dit nu beschikbaar via Ziggo (de kabel) en bijvoorbeeld KPN of Tele2 (ADSL). Over deze verbinding kun je internetten maar ook youtuben, netflix kijken en muziek streamen en uiteraard nog veel meer. Wat niet iedereen weet is dat er in de Gemeente Hollands Kroon nog heel veel inwoners niet beschikken over zo'n verbinding. Op dit filmpje wordt uitgelegd wat dit betekent: https://www.youtube.com/watch?v=tJIvCbdPNyM

Het lijkt heel gek dat dit nog voorkomt maar zelfs op het industrieterrein bij het station, Kruiswijk, speelt dit probleem. Gevolg, sommige bedrijven kunnen zich hier niet vestigen of moeten grote investeringen doen om in sommige gevallen een iets betere "breedband" verbinding te krijgen.

Waarom is dit nog steeds zo? De grote partijen die hierover gaan, KPN, Ziggo hebben of mogen niet investeren in de zogenaamde dunbevolkte gebieden. In Hollands Kroon, een hele grote polder gemeente is daar zeker sprake van. Het jammere is dat om dezelfde reden ook 4G (snel mobiel internet) op die plekken niet of maar beperkt werkt. Ook hier wordt weer gezegd dat het niet loont voor een partij als KPN om daar geld in te steken. Het levert ze 1 of 2 extra klanten op maar kost een veelvoud. De Nederlandse overheid heeft door alle bezuinigingsplichten ook geen geld meer om dit neer te leggen. Het vervelende is dat het gat met de "kernen" waarschijnlijk alleen maar groter wordt. In bijvoorbeeld Julianadorp is de hele kern (o.a. Kruiszwin, Doorzwin, etc) hebben nu ook een glasvezel verbinding om gebruik van te maken naast kabel en ADSL. De mensen die niet in de kern van Julianadorp wonen maar op de randwegen richting de kust, Den Helder en 't Zand hebben dit niet gekregen, wederom omdat het voor de partij die de aanleg doet niet genoeg oplevert. Het gat tussen "in het dorp" en "buiten het dorp" wordt ook op internetgebied alleen maar groter.

Vanuit deze pat stelling is de coöperatie Breedband Hollands Kroon ontstaan.

Wat is de relatie met onze club? Om dit initiatief bekend te maken heeft Breedbank Hollands Kroon contact gezocht met verenigingen in onze gemeente. Ook wij hebben ervoor gekozen om mee te doen. Wij denken dat er ook onder onze leden voldoende mensen zich herkennen in bovenstaande problemen. Na vele onderzoeken en berekeningen is gebleken dat als er in een coöperatieve vorm glasvezel (breedband) zou worden aangelegd in de gehele gemeente het opeens wel haalbaar is om elke hoekje en gaatje van de gemeente te voorzien van internet. Een eerste stap in die richting is aantonen dat voldoende mensen in onze gemeente dit initiatief steunen.

Het is dus een soort petitie waarmee Breedband Hollands Kroon aan onder andere banken en diensten aanbieders (voor TV/radio, internet en telefonie) te laten zien dat er interesse is. Nederland is met coöperaties groot geworden, denk aan de vele agrarische samenwerkingen, het ontstaan van de vele wegen in Nederland en natuurlijk de banken. Samenwerken is op sommige momenten nodig om onze gemeente verder te helpen.

Waarom aanmelden op de site? Met het aanmelden geef je aan dat je het eens bent met het initiatief dat breedband (snel internet) voor iedereen op welke plek in de gemeente dan ook beschikbaar zou moeten zijn. Soms is er een gezamenlijke inspanning nodig om iets te bereiken. Als vereniging weten we daar natuurlijk alles vanaf. Daarnaast krijgt Kleine Sluis mogelijk een prijs als wij voor de meeste aanmeldingen zorgen, het mes snijdt aan twee kanten.

Kost het mij iets? Nee, je kunt aangeven of je op de hoogte gehouden wilt worden via een nieuwsbrief en als je meer wilt weten of misschien iets wilt bijdragen kun je je als vrijwilliger aanmelden. Je wordt zeker niet gebeld door callcenters met allerlei ongewenste aanbiedingen.

Dus meld je aan via http://breedbandhk.nl/aanmelden en kies s.v. Kleine Sluis als vereniging om medeleden en de club te steunen!

Mark van der Pal
Voetballend lid, scheidsrechter en webmaster bij Kleine Sluis

Een voorbeeld van hoe internet nu in 2015 nog steeds in Anna Paulowna voorkomt!